Column Anneke de Vries | Stip

Je hebt ze in soorten en maten, leerlingen. Het schuchtere kind dat het liefst wegduikt achter iemand om lekker onzichtbaar te zijn, de drukke puber die zich graag manifesteert met luide stem en gedrag dat bij tijden op het randje is, de aangepaste pupil die de spullen keurig voor elkaar heeft en ook anderszins beleefd en vriendelijk is, de stugge werker die het liefst zelf aan de slag gaat en niet gediend is van het zogenaamde onderwijsleergesprek, het gemiddelde exemplaar dat soms druk is en dan weer rustig, soms geen zin heeft en dan weer wel… En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Onlangs betitelde ik een leerling in een klas als “stip op de horizon”, besmet als ik toch blijk te zijn door managementtaal die soms ondanks mezelf is binnengesijpeld en op een onverhoeds moment aan mijn mond is ontsnapt. Bestuurders zetten graag een stip op een horizon. Voor mijn geestesoog zie ik dan zo’n baas in een ruim kantoor op de centrale vergadertafel een groot leeg tekenvel neerleggen waar hij dan uit de losse pols een streep trekt en op die streep een vette punt zet: voilà de horizon en voilà de stip, kortom. Het schijnt te betekenen dat je ergens bent (is dat dan die horizon?) en dat die stip betekent dat je daar precies heen wilt vanuit de plaats waar je ongeveer bent. Managementfilosofie. Ach. Laat ze dromen.

Maar hoe kom ik er dan op die ene leerling ineens “stip op de horizon” te noemen, zult u vragen? Ik leg het uit. De betreffende leerling heeft alles mee: hij is welopgevoed, altijd opgewekt, vriendelijk en sociaal en daarnaast bijzonder ijverig en intelligent. Ik noem zijn naam niet maar weet zeker dat hij zich in deze omschrijvingen herkent ;-) Wat is nu zijn stipfunctie, om dat zo maar eens te vragen? In mijn ogen belichaamt hij het punt waarop ik hoop dat alle leerlingen aan zullen komen. Een aantal leerlingen uit deze klas is eigenlijk zelf al bijna een stip, maar voor een heel aantal blijft er nog het één en ander te wensen over. Daarbij kan Stip helpen, door eerst goed van de leerlingen over wie hij zich ontfermt de horizon (de kennis tot nu toe) in beeld te brengen en van daaruit de rechte weg richting stip in te laten slaan. Heerlijk, zo iemand in een klas!!