Column | Anneke de Vries

X

Natuurlijk anonimiseer ik mijn leerlingen wanneer ik over hen spreek rond één of ander akkefietje. Uiteraard is het ongepast het grut bij naam en toenaam te noemen wanneer ik zo nodig onaardige of aardige woorden ga schrijven.

Wilderiaans spreek ik over “Henk en Ingrid” of zo, vermijd ik het noemen van namen of bedenk ik zelf een mooie naam. “Hendrik” hanteer ik graag, omdat die naam bijna niet voorkomt op de Lindenborg, omdat ik indertijd het beeld van de discuswerper op mijn kast Hendrik ging noemen en omdat alle leerlingen dat meteen volstrekt normaal vonden en vinden en Hendrik in hun hart sloten en sluiten. En even voor degenen die mijn column nog niet zo lang lezen: in mijn lokaal woont ook Suusje, een varkentje, genoemd naar het Latijnse woord voor varken, “sus”. Ook bezit ik Leeuwtje, één van die hebbediertjes van een overbekende supermarkt die indertijd rond de toen-wel-deelname van oranje een enorme hit waren. Je moet wat over hebben om de leerstof erin te proppen en deze drie zijn daarbij behulpzaam.

Maar ik dwaal af, want ik wilde het hebben over de privacywet. Doorgeschoten. Niks mag meer! Zie ik heerlijk arbeidende leerlingen in mijn klas: vroeger maakte ik nog wel eens een fotootje voor hun ouders, henzelf of mijn collega’s, zo in de geest van “kijk eens, wat zijn ze goed bezig!”. Echt een leuk gezicht hoor, een werkende klas. Maar op gevaar af geschorst te worden kan ik u niet meer laten delen in de beelden… Reik ik eens één of ander diploma uit rond bijvoorbeeld het onderbouwexamen Latijn of Grieks en vraag ik de winnaars voor de klas voor een fotootje, het màg niet meer! Nou, misschien als ze hun gezicht afdekken…? Maar ja, dat gaat er dan zo gehandicapt uit zien… Kortom: ik ben in nood.

Hoe moet dat straks met bijvoorbeeld mijn verslagje over de noordelijke vertaalwedstrijd die ook in februari 2019 weer gehouden wordt op de Lindenborg? Ik zie al voor me het rijtje prijswinnaars: 1e prijs X, 2e prijs X en 3e prijs X. Niks aan toch? Of moet ik van tevoren schriftelijk inventariseren welke leerlingen er geen bezwaar tegen hebben dat ik dat in een persorgaan ga melden, mochten ze gaan winnen? Ik heb gelukkig een hele zomervakantie om over deze zware problemen na te denken.