Column | Anneke de Vries

Pareltje

We zien onze leerlingen gangbaar in klasverband en hoe groter de klas, des te minder tijd er is om in te zoomen op de individuen. Sommige leerlingen leer ik daardoor in de loop van een cursusjaar onvoldoende kennen. Best jammer...! Die onopvallendheid ligt zowel aan mijn niet-goed-genoeg kijken als aan bijv. de braafheid en/of schuchterheid van de leerling, aan het gebrek aan interactie onderling en/of met de docent of aan de onopvallende plaats in de klas. Wie bij mij plaatstechnisch gesproken het liefst onopgemerkt blijft, doet er trouwens goed aan middenvoor te gaan zitten, op de plek waar ik (te) gemakkelijk overheen kijk. Maar dat terzijde opgemerkt.

Er zijn twee soorten manieren waarop leerlingen echt kunnen opvallen: de negatieve en de positieve. De negatieve manieren zijn o.a.: kwekken tot we met zijn allen een ons wegen, slechte cijfers scoren, irritant gevaarlijk achterover hangen op de stoel of anderszins hinderlijk aanwezig zijn voor medeleerlingen en/of docent. De positieve manieren zijn o.a.: actieve participatie in de les, goede cijfers halen of een altijd originele bijdrage aan klasdiscussies leveren.

Van die laatste soort, wat die klassikale interacties betreft, heb ik een heerlijk specimen in klas 6 zitten. Nu we stevig bezig zijn met vertalen en overdenken van vertaalde teksten Vergilius met als handvat de vragen die bij die teksten gesteld worden, wil ik gewoon altijd ook even haar antwoord op de vragen horen. Het antwoordmodel geeft haar optie gangbaar niet, haar keuze is immer origineel, getuigt van een groot gevoel voor het achterliggende verhaal en bij tijden vindt ze prachtige stijlbloempjes in of rond of naar aanleiding van de tekst, stijlbloempjes die zelfs door de auteur over het hoofd zijn gezien ;-) Alleen al die creativiteit is in mijn ogen goud waard! Ik denk dat ze van dergelijke invallen in de rest van haar leven veel plezier zal gaan hebben. Jammer dat ik sinds een paar weken een iets andere onderwijsvorm in klas 6 hanteer, vanwege moeten opschieten en moeten verhogen van de zelfstandigheid van ieder individu, zo kort voor het eindexamen. Nu hoop ik voor deze creatieve geest dat het Centraal Schriftelijk Eindexamen voor Vergilius dit jaar in de vraagstelling een beetje tegemoet komt aan haar kwaliteiten...! Het zal hoe dan ook spannend worden!