Nieuwe traumahelikopter, nu met achteruitkijkspiegel

Regio - Het mobiel medisch team van het UMCG heeft een nieuwe traumahelikopter tot zijn beschikking.

De oude en de nieuwe traumahelikopter van het UMCG zien er nagenoeg hetzelfde uit. Alleen het ‘kenteken’ is anders. Op de oude staat PH-MMT en op de nieuwe heli, waarmee vanaf maandag wordt gevlogen, PH-DOC. Een ander wezenlijk verschil: op de nieuwe prijkt niet langer ADAC, maar alleen nog ANWB.

De Duitse zusterorganisatie van de ANWB exploiteerde jarenlang de traumahelikopter in Noord-Nederland. Daarmee is het nu gestopt. De ANWB, die al de overige drie traumahelikopters in Nederland exploiteerde, is in het gat gesprongen. Reden om de heli van het UMCG, volgens piloot Amanda Tijben sinds 2010 in bedrijf, in te ruilen voor een nieuw exemplaar van Airbus. ,,Normaal kan een helikopter makkelijk 25 jaar mee’’’, zegt Tijben.

Volautomatisch vluchtsysteem

Uiterlijk mag er bijna niks zijn veranderd. Technisch zijn er wel een paar wijzigingen. Er zit een volautomatisch vluchtsysteem met beeldschermen in, zodat het toestel bij slecht zicht voor de piloot makkelijker is te besturen. Verder is de nieuwe helikopter 2 decibel stiller, zit er een achteruitkijkspiegel op en staat het voertuig 10 centimeter hoger op het landingsgestel. Tijben: ,,Dat klinkt als een lullig getal, maar omdat de heli vaak landt op ruig terrein met struikjes is het wel van betekenis. Dat voorkomt schade aan het voertuig.’’

De traumahelikopter, die in het Noorden sinds 2001 wordt ingezet, is inmiddels niet meer weg te denken. Jarenlang was hij gestationeerd op het dak van het UMCG. Wegens geluidsoverlast in de nabije omgeving is de heli drie jaar geleden naar Eelde verhuisd. Tot volle tevredenheid van de zeven piloten van het mobiele medisch team, dat gemiddeld 1800 keer per jaar uitvliegt. ,,De faciliteiten voor een vliegoperatie zijn hier optimaal’’, vindt Tijben.

Meldkamer

Traumahelikopters worden vanuit de meldkamer opgeroepen. In de helft gevallen vliegen ze naar een verkeersongeval. Voor de rest gaan ze naar mensen die ernstig ziek zijn en met spoed medische hulp nodig hebben. Aan boord zitten een arts, een verpleegkundige en een piloot. Vaak wordt gedacht dat de heli’s de patiënten meenemen aan boord, maar dat is in het Noorden maar in 17 procent van de vluchten het geval. In de Randstad bedraagt dat percentage ‘slechts’ 5 procent. Patiënten worden bijna altijd met een ambulance naar een ziekenhuis gebracht.

Prijskaartje van 5 miljoen euro

Een traumahelikopter is niet goedkoop. Er hangt een prijskaartje aan van ongeveer 5 miljoen euro. De ANWB is de eigenaar van het voertuig, maar iedereen met een ziektekostenverzekering betaalt eraan mee.

Tegelijk met de nieuwe heli heeft het UMCG ook een nieuw hulpvoertuig tot zijn beschikking gekregen. Deze VW Polo wordt ingezet als de helikopter wegens extreme weersomstandigheden niet de lucht in kan.