Met de e-bike naar je werk: ‘Dit had ik eerder moeten doen’

RODEN Actie Rij2op5, waarbij je twee weken een E-bike mag uitproberen voor woon-werkverkeer, is een groot succes in Noordenveld. Mogelijk komt er een vervolg.

,,We zijn al tot het eind van de actie volgeboekt,” zegt Teun Stuurwold van Stuurwold Fietsspecialisten. Samen met Bike Life Roden leveren zij de E-bikes en speed pedelecs voor de actie. ,,We begonnen met vijf, maar we hebben er al snel drie bij besteld. Mensen zijn super enthousiast. Wat is dit fijn zeggen ze, dit had ik eerder moeten doen!”

Dat fietsen naar je werk beter is dan de auto, weet iedereen zo onderhand wel. Maar is het ook aangenaam? Veilig? Snel? Het is immers nogal een investering. Op dat punt komt Rij2op5 de tobbende mens tegemoet. En met resultaat: tot nu toe ging zo’n dertig tot vijftig procent van de deelnemers na afloop over tot aankoop, schat Stuurwold. ,,Er zijn ook steeds meer werkgevers die meebetalen. De Belastingdienst biedt een regeling. Of je houdt gewoon je kilometervergoeding, maar je pakt soms de fiets en soms de auto. Bijvoorbeeld op dagen dat je klanten bezoekt.” Of omdat het regent. Al pak je twee op de vijf dagen de fiets, dan is dat al een grote stap vooruit. Dan rijd je 2 op 5.

Rôner Jan Smilda probeerde in de afgelopen twee weken een E-bike uit. ,,Het voelde gelijk goed: een soort mountainbike, met de accu verborgen in het frame. Sportief. Ik hou van bewegen.” Met wapperende stropdas? ,,Nee, ik verkleedde me op het werk.” Hij dacht altijd dat zijn werk in Assen net wat te ver was. ,,Naar Groningen ging ik wel eens op mijn gewone fiets, maar dan kwam ik altijd bezweet aan. Nu niet. En Assen is 10 kilometer verder. Ja, je voelt wel dat je wat gedaan hebt. Maar echt moe was ik niet.”

Nu doet Jan wel al zo’n 30 jaar aan fitness en vechtsport. Maar met zijn 58 jaren is hij niet de jongste. En het was net die extreem hete week, waarin veel mensen zich uitsluitend met de airco aan verplaatsten.

Qua reistijd viel het mee. ,,Met de auto doe ik het in 40 minuten; op de E-bike is het een uur. Maar je komt op plekken die je anders niet ziet. Je kan heel mooi binnendoor fietsen. En dan: je hebt je beweging al. Zo houd ik in het weekend meer tijd over voor andere dingen.”

Gezonde werknemers en minder parkeerplaatsen: voor werkgevers is het belang van Rij2op5 evident. Landelijk gezien zijn het dan ook vooral bedrijven die deze regeling aanbieden, en maar vier gemeentes. Noordenveld is er een van. Waarom eigenlijk? ,,Wij hebben twee jaar geleden gezegd: de fiets staat op één”, zegt wethouder Alex Wekema die zelf tot zijn spijt net in de auto stapte. ,,We hebben toen Stichting Kop van Drenthe Op Fietse opgericht: een samenwerking van recreatie- en fietsondernemers, ambtenaren, sportcoaches en organisatoren van evenementen.”

Op 12 september eindigt de actie. Wekema was bij de evaluatie. ,,Het is heel succesvol, we onderzoeken nu de mogelijkheden voor een vervolg. Daarbij willen we de werkgevers nog meer betrekken. Inmiddels zijn er nog meer fietsondernemers die ook willen meedoen.”

Maar waarom zit de wethouder zelf eigenlijk in de auto vandaag? ,,Ik ben net terug van vakantie, en iemand anders heeft mijn fiets gebruikt. Alle instellingen zijn veranderd, en de imbussleutel kon ik zo snel niet vinden.” Voor dit artikel komt dat wel goed uit. Want dat is het enige nadeel van fietsen naar je werk: handsfree bellen is er voorlopig nog niet bij. Meer informatie: www.rij2op5.nl/kopvandrentheopfietse.

Edith Boeker