Kunskapsskolan: een reactie

Norg

Leerlingen Dr. Nassaucollege Norg reageren op de column van

Anneke de Vries.

Geachte mevrouw De Vries, beste Anneke,

Onlangs lazen wij uw column in het Roder Journaal en nu zitten we hier met veel vraagtekens. Waarom zo’n negatieve beleving? U somt een aantal sterke kunskapsskolan eigenschappen op die u in het Onderwijsblad gevonden heeft. Eigenschappen van het gepersonaliseerde onderwijssysteem waar wij voor gekozen hebben. Is het een stukje jaloezie? Of weet u wellicht niet hoe het er op onze school aan toe gaat?

In dat laatste geval nodigen we u uit om eens een dag mee te lopen bij ons op school. Anders zou het goed zijn om geen oordeel te hebben over iets waar u geen kennis van heeft. Vrijheid van meningsuiting. Ja, daar is uiteraard niks mis mee. Maar wij krijgen de indruk dat u denkt dat wij niets doen wanneer wij niet twee aan twee aan tafeltjes zitten, waarbij de docent voor de klas staat en de inhoud van de papieren boeken uitlegt. U bent zo te horen erg vóór de schoolsystemen van vroegere tijden.

Als je bijvoorbeeld de technologie en de leefomstandigheden van vroeger vergelijkt met die van vandaag, dan kan iedereen zien dat de mens zich erg ontwikkelt. En kijk! Daar gaat onze school in mee. Wij werken elke dag
volgens een lesrooster van 08:45 tot 15:00 uur dat we samen met onze coach kunnen samenstellen. We krijgen goede ondersteuning van de docenten bij wie we altijd terecht kunnen. De meeste boeken maken plaats voor IPads. Heerlijk in onze beleving! En ja, óók een handgeschreven stukje grammatica op het bord ontbreekt bij ons niet. Wij hebben de vrijheid ons te ontwikkelen in onze talenten. Wij kunnen onderzoeken waar onze  interesses liggen.

Het geeft niet dat u alle moderne ontwikkelingen nog niet helemaal kunt volgen, maar wij verzoeken u toch om het Roder Journaal de volgende keer niet meer te gebruiken als roddelblad. Wij lezen het blad graag als een nieuwsblad met nieuws, feiten en gebeurtenissen. Wij hopen u snel op onze school te ontmoeten!

Groeten van leerlingen van het Dr. Nassau College Norg


Auteur

Germ Geersing Redacteur