Technisch probleem met paspoorten en ID-kaart

Roden

Er is een technisch probleem met aantal paspoorten en ID-kaarten afgegeven tussen 1 april en 1 juli 2018.

Bij wie een nieuw paspoort of identiteitskaart heeft aangevraagd tussen 1 april 2018 en 1 juli 2018, werkt mogelijk een van de elektronische echtheidskenmerken niet. Op 12 juli 2018 werd bekend dat bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) zich een technisch probleem heeft voorgedaan. Hierdoor kan het zijn dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt. Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018.

Deze reisdocumenten blijven geldig. Het kan wel zijn dat het poortje bij een elektronische grenscontrole op bijvoorbeeld een vliegveld niet open gaat. De eigenaar kan dan het reisdocument laten controleren door een grensbewaker. Of naar de normale balie voor de controle van het reisdocument. Mensen in Nederland met een reisdocument met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 krijgen hierover een brief. 

Controleren

Iedereen kan zelf controleren of de foutmelding bij het paspoort of identiteitskaart optreedt via de gratis app 'BZK-ID' (deze app is alleen te gebruiken op Android telefoons). Ook kan iedereen het paspoort of identiteitskaart laten controleren bij het gemeentehuis. De kosten voor het aanvragen van een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart worden vergoed.

Er is een centraal telefoonnummer (0800) 020 10 46 in het leven geroepen voor mensen die in de periode van april tot en met juni een reisdocument hebben aangevraagd. Zij kunnen hier terecht met algemene vragen over hun reisdocument en vragen over de controle-app: BZK-ID.


Auteur

germ.geersing