Peter Slaman: van ICT’er tot spellenmaker

Roden

Meer dan veertig jaar werkte Peter Slaman uit Roden als ICT’er voor diverse bedrijven. Gedurende al die jaren speelde en ontwierp hij met veel plezier en passie hobbymatig vele verschillende spellen. Drie jaar geleden besloot hij te stoppen met werken om zich volledig op zijn inmiddels voltooide bordspel te richten: NISYROS.

Door Mats Gies ‘’Het idee voor het spel kwam eigenlijk tijdens een vakantie in Griekenland,’’ vertelt een enthousiaste Peter Slaman. ‘’Samen met mijn vrouw ben ik op vakantie geweest op Kos. Vanaf daar kon je met een boot naar het eiland Nisyros, dat heel dicht tegen Turkije aanligt. Nisyros is een vulkanisch eiland. Eens in de zoveel jaar vindt er een gaseruptie plaats en dan moet iedereen geëvacueerd worden. Op het eiland hebben we de krater bezocht. Alles ruikt daar in de krater naar zwavel, je moet er dan ook niet te lang blijven.’’ Na het bezoek aan de krater was het eerste onderdeel van het spel bedacht: de vulkaan. Het idee voor het tweede onderdeel kreeg Slaman tijdens een excursie over het eiland. ‘’Als je met een bus over het eiland rijdt, ga je over allerlei hellingen heen: de kraterwand, de bergen en ook terrassen. Over het hele eiland heb je terrassen met olijfbomen. Toen kwam het tweede idee: een terrasvormig concept, waardoor je onder de vulkaan toch grondstoffen kunt produceren. Vulkanische bodem is over het algemeen heel vruchtbaar, daar kan veel groeien. Zo is het idee voor het spel NISYROS gekomen.’’ Slaman had vanaf het begin het voornemen er een coöperatief spel van te maken, waarbij de spelers met elkaar moeten samenwerken. ‘’Ik had het idee dat je de vulkaan als tegenstander had. Ik wilde niet dat je elkaar als spelers dan nog gaat tegenwerken. Het moest een coöperatief spel worden, waarbij je met elkaar moet zorgen dat je veilig van het eiland afkomt.’’ Dat is ook de doelstelling van het spel NISYROS: de spelers moeten gezamenlijk proberen van het eiland af te komen, voordat de vulkaan het eiland helemaal in zijn macht heeft. ‘’De vulkaan barst tijdens het spel diverse keren uit’’, aldus Peter Slaman. ‘’Elke keer wordt een deel van het eiland onder lava bedekt. Het doel van het spel is alle inwoners op tijd te evacueren. Om dat te bereiken moet je gezamenlijk boten bouwen. Daar zijn diverse grondstoffen voor nodig. Het is een race tegen de klok om voldoende grondstoffen te verzamelen om de boten te kunnen bouwen en van het eiland af te komen. Je moet elkaar dus helpen, het spel wordt uiteindelijk gewonnen door samen van het eiland af te komen.’’ Dat je bij het spel moet samenwerken, was een van de redenen dat Slaman terechtkon bij de uitgever: Sunny Games. ‘’De uitgever van het spel, Steven, brengt enkel coöperatieve spellen op de markt. Toen hij hoorde dat ik het spel had, heeft hij direct interesse getoond. Ik was toen al even bezig met testen, uitbouwen en verbeteren. Uiteindelijk had ik een variant waarvan hij zei: ‘’dit gaat op een echt productiespel lijken’’. Toen is ook Steven ingestapt en wilde hij het spel voor me op de markt brengen.’’ Bij het op de markt brengen van een spel komt meer kijken dan je op voorhand misschien zou verwachten. ‘’Er zijn iets van vier verschillende prototypes geweest voordat het huidige spel is gemaakt. Je moet ook de tijd nemen om het spel helemaal door te ontwikkelen, dat is belangrijk. Toen ik echt het idee had dat het iets ging worden, ben ik op zoek gegaan naar een tekenaar, dit werd Melchior van Rijn uit Leiden. Via via hebben we elkaar leren kennen, hij heeft alle tekeningen gemaakt voor NISYROS.’’ Ook het finetunen van het spel kostte veel tijd. Neem alleen al de handleiding, stap voor stap moest worden opgeschreven wat de bedoeling van het spel is. ‘’Ik heb mijn dochter het spel meegegeven op vakantie. Toen ze terugkwam, bleek dat ze het op een heel andere manier had gespeeld dan bedoeld. Het bleek dat de handleiding niet eenduidig genoeg was. Dat was voor mij wel een eyeopener. Je moet het helemaal uitschrijven en je verplaatsen in iemand die NISYROS voor het eerst speelt.’’ Het spel verschijnt in vier talen: Nederlands, Engels, Duits en Frans. Het komt in verschillende landen uit, misschien zelfs in Turkije en Polen. Slaman: ‘’Je vindt NISYROS niet bij de Bart Smit, maar bij de meer gespecialiseerde spellenzaak. Het spel is in principe bedoeld voor mensen van twaalf jaar en ouder. Maar ik heb het spel ook weleens getest met een meisje van acht en een jongen van tien. Ze begrepen het helemaal en ze vonden het hartstikke leuk.’’ Het is toch wel een grote stap: een baan in de ICT met jarenlange ervaring opgeven voor iets totaal anders, het maken van een bordspel. ‘’ICT is een beetje ongrijpbaar, je ziet eigenlijk niet een eindresultaat. Dat is wat ik zo leuk vind aan het maken van een spel: het wordt verspreid en ik heb nu echt iets tastbaars. Het is leuk om te zien dat je zoiets vanuit een hobby tot stand kan brengen.’’ Nu het spel voltooid is, moet Peter Slaman afwachten of het aan gaat slaan. ‘’In eerste instantie gaat het om een oplage van tweeduizend stuks. Als het goed loopt, komt er een tweede editie. Natuurlijk willen we er alles aan doen om dat te laten gebeuren. De uitgever en ik staan straks op diverse beurzen om kenbaarheid te geven aan het spel. Zo gaan we op 24 september naar de Noorderspelbeurs in Groningen. Ook geven we in oktober acte de présence bij Spiel Essen in Duitsland, de grootste spelbeurs van Europa. Wat mij betreft houdt het daarna nog niet op. Ik wil kijken of het mogelijk is meer spellen op de markt te brengen. Ik heb nog ideeën genoeg!’’ NISYROS is onder andere aan te schaffen in Roden bij boekhandel Daan Nijman. De adviesprijs van het bordspel is 33 euro. Meer informatie is te vinden op de website van de uitgever: www.sunnygames.nl. Peter Slaman heeft ook zelf een eigen website: www.peterslaman.nl.

Auteur

Redactie